Każdy samochód posiada kilka niezbędnych do jego działania elementów, które nie są stałe i wraz z eksploatacją pojazdu mogą ulegać zużywaniu się. Do najważniejszych z nich o których zawsze powinniśmy pamiętać należy olej oraz filtry. Jest to bardzo ważna sprawa, bowiem nawet zwykła wymiana oleju może poważnie uszkodzić nasz silnik. Przede wszystkim musimy wiedzieć, kiedy należy przystąpić do tej czynności – zależy to od wielu czynników oraz od tego, czy chcemy wymienić olej silnikowy, płyn hamulcowy czy chłodzący. W drugim oraz trzecim przypadku należy śledzić wskaźniki w naszym samochodzie, pokazujące między innymi poziom temperatura płynu chłodzącego. Wymiana płynu hamulcowego może być konieczna również w sytuacji gdy czujemy, że jakość naszych hamulców wyraźnie się pogarsza.
Wymiana oleju silnikowego jest zazwyczaj dokonywana przy rutynowych przeglądach technicznych które odbywają się po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Wielu specjalistów zwraca jednak uwagę na to, że wiąże się to z pewnym ryzykiem; niektóre oleje mogą nie wytrzymywać tak długo, szczególnie przy nieumiejętnym stylu jazdy. Często okazuje się że olej wydobywany z silnika w czasie takiej rutynowej wymiany praktycznie nie nadaje się już do użytku, choć czysto teoretycznie powinien być jeszcze w przyzwoitym stanie. Czasami warto zatem posłuchać porady swojego mechanika i wymienić olej wcześniej, unikając w taki sposób znacznie poważniejszych problemów.
Istotny jest tu oczywiście sam tylko wybór odpowiedniego oleju. Wśród kierowców powszechnie przyjęła się tutaj podstawowa zasada: jeżeli samochód przez długi czas jeździ na jednym, określonym produkcie i wszystko działa dobrze, to eksperymentowanie nie ma żadnego sensu. Oprócz tego nie należy wlewać nowszych rodzajów olejów do starszych silników, bowiem zwyczajnie mogą one być do nich nie przystosowane. Na rynku królują aktualnie oleje syntetyczne, gwarantujące przede wszystkim dobrą ochronę poszczególnych części silnika przy wysokich temperaturach i zapewniające jego czystą pracę.
Zupełnie osobną kwestię stanowią filtry oleju, powietrza i benzyny, które także muszą być regularnie wymieniane. Wymiana filtru oleju towarzyszy najczęściej wymianie samego oleju – możemy tutaj przestrzegać tych samych zasad co do jej częstotliwości o których mówiliśmy wyżej. Filtr paliwa najlepiej jest wymieniać co 30-40 tysięcy kilometrów; kosztuje on dosłownie kilkanaście złotych, a jego wymiana jest tak prosta, że bez problemu można ją wykonywać samodzielnie. Niesprawne filtry mogą prowadzić do szybszego zużywania się silnika oraz poważnych awarii.