Zawieszenie samochodu – o co należy dbać?

Nie trzeba szczególnie znać się na dokładnej budowie samochodów osobowych aby wiedzieć o tym, że zawieszenie należy do najważniejszych ich elementów. Jest to specjalny układ odpowiadający za komunikację pomiędzy kołami a pozostałymi częściami samochodu; oczywiście, zawieszenie samo w sobie składa się z szeregu elementów, o które należy dbać z najwyższą uwagą, bowiem można uniknąć dzięki temu wielu problemów oraz dodatkowych wydatków. Przede wszystkim warto pamiętać, że stan naszego zawieszenia w dużym stopniu zależy od nawierzchni po której często się poruszamy; jeżeli zatem regularnie jeździmy naszym samochodem po wyboistych drogach, to zawieszenie jest znacznie bardziej narażone na uszkodzenia tego typu. Dobrze będzie również zaopatrzyć się w różnego rodzaju środki ochronne zapobiegające korozji. Po okresie zimowym warto dokładnie umyć całe podwozie, usuwając gromadzące się tam zanieczyszczenia.

Istnieje również kilka elementów zawieszenia które wymagają nie tylko szczególnej troski, ale także regularnych wymian w zależności od stopnia swojego zużycia. Do najważniejszych z nich należą:

Wahacze i tuleje. Jest to jedna z najważniejszych części każdego samochodu, odpowiadająca między innymi za stabilizację i przyczepność kół do powierzchni. Konieczność wymiany wahaczy można zaobserwować w czasie zwykłej jazdy; najczęstsze sygnały do spadek sterowności czy samoistne skręcanie kół. Zazwyczaj jest to konieczne również po wypadku; oprócz tego zużycie wahaczy oceniane jest przy każdym rutynowym przeglądzie.

Amortyzatory. Stabilizują one cały pojazd w czasie poruszania się, gwałtownego hamowania czy skręcania, a ponadto odpowiadają za prawidłowy kontakt kół z podłożem. W przypadku większości modeli samochodów osobowych na każde koło przypada jeden amortyzator; często odpowiadają również za nasz ogólny komfort w czasie jazdy. Aby samemu ocenić stan amortyzatorów należy poszukać przede wszystkim ewentualnych wycieków płynu z ich wnętrza; oprócz tego ich awarie można odczuć w czasie kierowania samochodem. Co 20-30 tysięcy kilometrów dobrze jest sprawdzać ich stan u profesjonalnego mechanika. Zużywają się one w sposób naturalny w czasie eksploatacji samochodu; oczywiście, im trudniejsze warunki w których są wykorzystywane, tym szybciej ulegają zużyciu.

Do tego wszystkiego dochodzi szereg innych części: poduszki i łączniki stabilizatora, łożyska, sworznie, osłony przegubów oraz końcówki drążków skrętnych. Jeśli są one zamontowane prawidłowo, to jedynym zagrożeniem dla nich jest zwykły upływ czasu oraz eksploatacja. Warto na każde kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów sprawdzić ich ogólny stan, bowiem zaniedbywanie poszczególnych elementów zawieszenia prowadzi nie tylko do dodatkowych problemów i związanych z tym wydatków, ale również i do spadku komfortu i bezpieczeństwa w czasie jazdy.