Rozrząd w samochodzie

Rozrząd jest właściwie kluczowym elementem każdego silnika we wszystkich pojazdach, w tym również i w samochodach osobowych. Odpowiada on za jego prawidłową pracę, a jakiekolwiek związane z nim usterki potrafią całkowicie unieruchomić nasz samochód. Z tego też powodu każdy kierowca powinien wiedzieć, jak należy o niego dbać – czasami lekceważące podejście do poszczególnych jego elementów sprowadza na nas ogromne problemy i koszty w wysokości nawet kilku tysięcy złotych.
Budowa tego układu znacząco zmieniała się na przestrzeni lat. Główną różnicą jest to, że na samym początku powszechnie stosowane były w nim koła zębate, odpowiedzialne za przenoszenie napędu do innych układów. Obecnie zostały one całkowicie zastąpione albo przez łańcuchy albo przez prawdopodobnie najpopularniejsze aktualnie paski rozrządu. Łańcuchy kojarzone są co prawda z nieco starszymi modelami samochodów, co jednak nie jest do końca zgodne z rzeczywistością, bowiem wielu producentów stosuje je również we współczesnych pojazdach. Oczywiście, zarówno łańcuchy jak i paski posiadają swoje wady i zalety, przez co ciężko jest jednoznacznie określić, które rozwiązanie jest lepsze. Łańcuchy cieszą się dużą popularnością głównie ze względu na swoją ogromną wytrzymałość; z drugiej jednak strony powodują przede wszystkim znacznie głośniejszą pracę silnika. Paski rozrządu stopniowo wypierają łańcuchy, gwarantując kierowcom dużo bardziej komfortową jazdę. Ponadto sama ich wytrzymałość znacznie rośnie, i w nowocześniejszych modelach prawdopodobnie dorówna ona tej charakterystycznej dla łańcuchów.

Regularne wymianie paska rozrządu jest kwestią kluczową dla każdego kierowcy. Wielu z nas popełnia poważny błąd, bezwzględnie stosując się tutaj do zaleceń producentów które jednak nie zawsze dobrze sprawdzają się w praktyce. Często mówi się tutaj o wymianie po przejechaniu 150, 200 lub nawet 250 tysięcy kilometrów, ale wielu mechaników stanowczo odradza czekanie tak długo. Pasek powinien być wymieniany co 50-100 tysięcy kilometrów; nie musimy oczywiście przesadzać z tą częstotliwością, ale dobrze po prostu zawsze mieć pewność, że nie jesteśmy narażeni na nagłe jego zerwanie.

Zerwanie paska rozrządu należy bez wątpienia do najgorszych awarii, jakie mogą spotkać kierowcę. Silnik momentalnie przestaje działać, a poważnemu uszkodzeniu ulegają wówczas tłoki i zawory. W zależności od skali szkód naprawa może być szybka i kosztować zaledwie kilkaset złotych; może też jednak wymagać bardzo poważnych prac, a sam koszt czegoś takiego wzrośnie nawet do kilku tysięcy. Właśnie z tego powodu dbanie o dobrą kondycję jest tak ważne i stanowi dobry sposób na uniknięcie poważnych problemów i dodatkowych wydatków.