Rodzaje filtrów samochodowych

Silnik samochodowy wbrew pozorom stanowi nie tylko złożony, ale również i dość delikatny układ. Często dostanie się do niego zbyt dużych ciał obcych czy jakichkolwiek substancji z zewnątrz potrafi skutecznie zaburzyć jego prawidłową pracę, a w skrajnych sytuacjach nawet uniemożliwić mu funkcjonowanie. Z tego też powodu wymaga on odpowiedniej ochrony; za to zadanie odpowiadają stosowane w nim filtry. Stanowią one bardzo istotny element samochodu, i same w sobie wymagają od nas pewnej troski oraz regularnych wymian. W standardowych pojazdach stosuje się kilka różnych typów filtrów, odpowiadających za zupełnie inne funkcje. Są to:

Filtr paliwa. Chroni przed obecnością w paliwie nawet niewielkich cząstek i ciał obcych, które mogłyby stanowić zagrożenie dla pracy silnika. Standardowo zbudowany jest on ze specjalnej metalowej siatki, która zatrzymuje również znajdującą się w paliwie wodę. Nieco inne rozwiązanie stosuje się w przypadku silników napędzanych olejem napędowym – tam spotkamy się ze specjalnymi odwadniaczami. W silnikach benzynowych filtr znajduje się blisko wlewu paliwa, co ułatwia jego zlokalizowanie oraz samodzielną wymianę. Wymiana taka powinna następować po przejechaniu 40-60 tysięcy kilometrów, ale istnieje wiele czynników które mogą zwiększyć zużycie naszego filtru – przede wszystkim stosowanie paliwa złej jakości. Czasami warto zatem dokonać takiej wymiany wcześniej, tym bardziej, że nie jest to ani trudne, ani też kosztowne.

Filtr oleju. W czasie pracy poszczególnych elementów silnika mogą powstawać różne zanieczyszczenia czy nawet niewielkie opiłki. Z tego powodu konieczne jest skuteczne chronienie przed nimi oleju znajdującego się w jego wnętrzu; bez czegoś takiego prawidłowa jego praca byłaby niemożliwa. Filtr oleju najczęściej wymieniany jest od razu z samym olejem, choć czasami warto poświęcić chwilę i dokonać takiej wymiany nieco wcześniej niż przed umówionym przeglądem, bowiem może to mieć bardzo dobry wpływ na ogólną pracę naszego silnika.

Filtr powietrza. Silnik w czasie pracy musi zasysać pewną ilość powietrza, w którym oczywiście znajduje się zazwyczaj wiele zanieczyszczeń czy drobinek kurzu. Filtr powietrza jest odpowiedzialny za ochronę przed nimi wnętrza silnika – wbrew pozorom jest to niezwykle istotne zadanie, bowiem nawet niewielka ilość kurzu może stanowić spore zagrożenie dla naszego samochodu. Powszechnie zaleca się wymienianie filtrów powietrza co 15-20 tysięcy kilometrów, choć wielu kierowców robi to nawet co kilka tysięcy. Warto, bowiem znacznie możemy w taki sposób wydłużyć ogólną żywotność naszego silnika.